Pengunjung Setia

Sunday, June 10, 2012

What My Vision Board ?


Assalamualaikum, salam pelik J

                Alhamdulillah terima kasih Allah atas idea yang baru terlintas di fikiran ini. Semalam ummul telah “sharing is caring” vision board ummul di FB dan Teratak ini. Vision board atau kata lain nya adalah MATLAMAT ! telah di lakar mengikut tema pokok dan di kongsikan kepada sahabat-sahabat bertujuan berkongsi bagaimana cara yang praktikal untuk berdoa dan berusaha dalam menjalani kehidupan kita dalam mencapai matlamat sebenar kita di muka bumi ini. Cara sebegini dilakukan bukan lah kerana kita menetapkan hidup kita tetapi sekadar untuk menjadikan “tool” bagaimana kita jelas dalam mencapai kejayaan dan kebahagian yang sebentar di dunia dan selamanya di akhirat. Apa yang penting kita percaya dan yakin kepada Allah yang Maha Memakbulkan doa hamba-hambaNya dan dalam masa yang sama kita serahkan kembali pada Allah samaada Allah ingin aturkan kehidupan kita mengikut matlamat yang kita bina atau tidak mengikut keperluan kita bukan keinginan kita J

                Sudah pasti setiap mahluk yang bergelar manusia mempunyai matlamat, dan kita juga sedia maklum lahir sahaja kita di dunia ini pun kita telah berjanji dengan Pencipta untuk mencapai matlamat kita di dunia ini iaitu untuk menjadi hamba Allah yang mengamalkan amal makruf nahi mungkar dan sudah semestinya menjadi khalifah di bumi bulat ini. 2 matlamat ini seperti ibu dan ayah. Ibu ayah pasti mempunyai anak-anak dan seterusnya lahir pula cucu-cucu. Sama lah juga matlamat, matlamat juga perlu ada anak-anak matlamat. Sebagai contoh, matlamat ummul ingin menjadi penulis. Penulis itu adalah anak matlamat. Walaubagaimana keadaan sekali pun anak pasti akan bersama ibu nya, akan berbalik dan bersangkut paut dengan ibunya. Jadi anak matlamat nya penulis akan di kait pula dengan ibu matlamat tadi iaitu menjadi khalifah. Apabila kita menulis dan dikongsikan pula bersama orang lain, insyaAllah matlamat sebenar akan menyusuli kita. Betul ? Betul?

                Disini, sedikit perkongsian mengenai matamat yang di perlihatkan dalam visioan board ini supaya aspek SMART (Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Time bound ) dalam menentukan matlamat dapat di aplikasikan dengan sempurna.



                Hafal Al Quran. Di petang hari ketika ummul memandu kereta, ummul bertanya kepada naqibah, “Umur bila dah hafal Al Quran ni ? Ambil masa berapa lama?” Jawapannya adalah “Saya hafal time form 4 dan form 5 dulu, ialah time tu kan tak buat apa-apa tak banyak kerja” Terus aja terlintas di fikiran ‘ Ha ! tak buat apa-apa? Bukan time tu kita sebuk belajar nak hadapi SPM ke? 2 tahun je?” Selepas soalan demi soalan terlintas di fikiran sahaja tanpa diluahkan saya terus berkata dalam hati, dia boleh kenapa aku tak boleh? Allahhuakhbar ! dengan keyakinan ku kepada Mu ya Allah, aku juga boleh hafal Al Quran seperti dia dan lebih baik dari itu kerana aku betul-betul ingin menjadikan ayat-ayat Mu sentiasa di hati di minda dan sering diungkapkan. Subhanallah !

                Pendapatan sebulan RM10 000 hingga RM30 000 sebulan. Set sejumlah ini kerana ummul baru sahaja menamatkan ijazah dan baru sahaja sepenuhnya dalam bidang business. Dengan jumlah ini juga dapat di gunakan bagi mencapai matlamat-matlamat yang lain.

                Terbit buku dan menjadi Profesional Learning Fasilitator (PLF) adalah impian dari kecil lagi kerana bagi ummul dengan cara ini lah ummul dapat berkongsi ilmu yang sedikit ini bersama-sama dengan insan-insan hebat di luar sana dan inilah modal ummul yang dapat di bawa ke akhirat. Satu kepuasan apabila kita dapat membawa dan membantu insan-insan lain kearah kejayaan, kebahagiaan dan dapat mengeratkan hubungan kita dengan Pencipta.

                Rumah banglo 3 tingkat. Ummul sebenarnya bukan lah suka rumah besar-besar ni, cukuplah sederhana ruangnya asalkan ada bilik library dan ruang ibadah bersama keluarga. Tapi ini adalah matlamat untuk merealisasikan impian mak. Apabila emak di sebelah ketika saya memandu kereta, mak selalu berkata “ cantik nya rumah banglo 3 tingkat tu”. Agak-agaknya ummul sebagai anak ni apa rasanya ya? Anda juga seorang anak, jadi sudah pasti anda tahu apa yang saya rasakan J

Beli emas. Emas dan rumah adalah aset kita di dunia. Ummul nak jadi kaya, ummul nak banyak duit. Ya ummul ini mata duitan. Adanya emas dan hartanah yang kita miliki dapat menstabilkan dan meningkatkan lagi ekonomi kita kerana nilai emas dan hartanah semakin meningkat dan tak akan turun. Kenapa nak kaya? Duit juga adalah tool untuk kita bantu agama kita bantu umat islam, dengan ada duit yang banyak kita dapat buat bermacam-macam perkara bagi merealisasikan ibu matlamat yang telah di nyata di atas.

Honda city. Ramai kata kereta itu asset, bagi ummul kereta bukan aset tapi liability. Kerata kita tiap-tiap bulan bayarkan? Masih perlu bayar pinjaman di bank kan? Haa liability lah tu. Ramai juga orang mengimpikan kereta BMW  laa kereta yang mahal-mahal. Bagi ummul mengapa perlu habiskan duit terlalu banyak untuk kereta? Fungsi nya tetap sama, kereta mahal ke murah ke, fungsinya tetap sama untuk di pandu dan sampai di destinasi yang ingin dituju. Honda city menjadi pilihan kerana kukuhnya fuzikalnya dan paling penting jimat minyak J Ummul ada kereta viva, memang jimat minyak, tapi fizikalnya tidak kukuh dan apabila ummul pandu jauh agak merbahayakan. Al maklumlah kereta dah semput, mana tak nya kereta tu di bawa time belajar memandu 4 tahun dulu. Habis laaa hancur kereta ku dek kerana selalu sangat excident time belajar dulu.  Alamak kantoii sudah J Jadi dengan ada kereta yang lebih kukuh dapat lah ummul meluncur ke serata tempat untuk berjumpa dengan anda semua !

Kahwin jun 2012. Ehemm lahirnya kita, jodoh kita matinya kita Allah dah tentukan, tapi kita tidak tahu. Doa dan usaha kita lah untuk mendekatkan masanya itu. Serahkan sahaja pada Allah, kita hanya berusaha untuk menjangkakan jodoh kita itu. Soalan menarik, dah ada calon? Sudah, tapi belum jumpa J Allah dah tentukan siapa jodoh kita, bila jodoh kita, dimana jodoh kita. Ini urusan Allah, kita hanya dapat berusaha dan menunggu. Tapi ingat ya, berusaha bukan kita perlu couple atau mencari sang lelaki tetapi usaha kita untuk berdoa, mempersiapkan diri kita sebagai bakal isteri dan menuntut ilmu sebanyak yang boleh.

Allah, Allah, Allah. Ini bukan rekaan semata-mata tetapi untuk menjelaskan apa yang kita tidak jelas mengenai matlamat kita. Semoga dengan “sharing is caring” matlamat ummul ini dapat membantu bagaimana anda semua yang hebat ini dapat menentukan matlamat anda dan bagaimana untuk merealisasikannya dengan jelas. Matlamat kita juga perlu lah mempunyai nilai pada diri kita dan orang lain. Buat lah vision board anda sekarang ! J

1 comment:

Mrs Kamilah said...

Lebih kurang sama je vision board kita..nice sharing..termotivasi untuk menyiapkan vision board saya