Pengunjung Setia

Friday, June 29, 2012

Pemaaf = Bersangka Baik

Assalamualaikum, Salam mesra ^____^


         Adakah salah seorang diantara kita tidak memilih untuk rasa bahagia??? Sudah pasti buka sahaja mata kita, celik sahaja akal kita pasti kita memilih untuk bahagia. Ada benar? Saya juga memilih untuk bahagia :) Allah beri nikmat hidup di dunia ini hanya sekali, jadi saya ingin gunakan nikmat yang satu ini unatuk bahagia. Persoalannya, adakah kita sering bahagia? Adakah masa 24 jam yang Allah berikan kita merasa bahagia senantiasa? Mana hilangnya kesedihan? Haaa !!! Setiap apa yang tercipta pasti ada pasangannya. Terciptanya lelaki dan perempuan, terciptanya terang dan gelap, terciptanya baik dan buruk dan pelbagai lagi. Tetapi siapa yang menentukan yang mana satu jadi pilihan qalbu? Adakah ibu bapa? Teman? Guru? Atau apa sahaja?

"...................................."

         Ya benar, diri kita sendiri. Kita akan merasakan baik dan buruk, tetapi kita juga boleh memilih yang mana memberi makna dan kesan pada diri kita. Apabila kita memilih untuk bahagia, walaupun kesedihan bertandang kita tetap merasakan kebahagiaan itu.

         Apabila ummul baca renungan di atas, ummul mula menanyakan pada diri, adakah engkau benar-benar merasa bahagia? Apa yang engkau lakukan untuk bahagia di saat orang sekeliling mu mengguris hati mu ?

        Ini jawapan ummul dan ini usaha unnul untuk merasa bahagia. Sedikit perkongsian untuk merasa bahagia di saat orang di sekeliling mengguris hati kita dengan apa jua perlakuan atau perkataan :

1) Flash back kembali niat kita berkenalan dengan dia, apa tujuannya, dan apa hikmahnya.
2) Ingat kembali kebaikan yang dia lakukan untuk kita.
3) Walaupun dia lakukan keburukan pada kita, maafkan lah dan balas lah dengan kebaikan. Bersangka baik kepada nya. Cut terus jika terlintas sangkaan buruk dengan menyebut nauzubillahhiminzalik.  Ya, memang sukar, tapi kita boleh sabar dan praktikkan diri untuk menerima apa sahaja yang berlaku kan? Segalanya bergantung kepada diri kita :)

Apabila orang lain melakukan kejahatan di depan kita, tersenyum lah. Ucapkan terima kasih.

Apabila orang lain mengumpat dan mengfitnah kita, doakan kebaikan untuk nya.

Apabila orang itu tidak mahu menegur sapa kita lebih 3 hari, kita mulakan teguran pertama kedua dan seterusnya. Sekurang-kurangnya kita berusaha supaya tidak terputus tali persaudaraan itu.

Apa jua keadaannya, serah kan kembali kepada Allah, tanya lah pada Allah, minta lah petunjukkan Nya. Sebaik-baik perancang adalah daripada Allah s.w.t dan sebaik-baik pemberi ujian dan penyelesaian adalah daripada Allah s.w.t.

         Ya, ummul akui agak sukar untuk praktikkan, ummul juga hamba yang hina dan banyak kekurangan, tiada apa yang dapat dibanggakan, Sekurang-kurangnya ummul rasa puas dan bahagia apabila dapat mengingatkan diri ini dan berkongsi pengetahuan bersama kalian semua. Sangat bahagia jika kalian mendapat kebaikan hasil perkongsian ummul ini. Maafkan segala kekurangan dan kesalahan ummul. Tegur lah ummul jika ummul lakukan kesalahan. Terima kasih sebagai tanda kalian amat bermakna dan membuatkan ummul bahagia :)


No comments: