Pengunjung Setia

Sunday, November 21, 2010

kejadian semalam mengajar erti kehidupan

asslamualaikum... salam mantoopp :) :) :)

hmmm rehat seketika bersama post kali ni... hmm actually nak sambung ISK...insyaAllah esok kalau tiada halangan ummul sambung untuk cerita yang terakhir...hmm baru lepas menikmati rezeki Allah.. so otak pun lambat laaa proses nya.. hehee alhamdulillah hari ni Allah beri rezeki yang melimpah ruah...memberi nikmat kasih sayang sesama keluarga....tepat jam 8.30 pada 21 Nov 2010 berlakunya pembakaran secara terbuka..habis ikan,ayam, udang,sotong telah dibakar..hasilnya perut kami sekeluarga kekenyangan..alhamdulillah :)

hmm fikir duk fikir..hari ni nak buat apa ya.. dengan semangat dan insyaAllah dengan izin Allah setiap hari yang dilalui ummul akan abadikan satu aktiviti yang luar biasa bagi mencapai matlamat asal kita dimuka bumi ini..insyaAllah...pohon doa kalian jugak  :)

hmm entah tiba-tiba terdetik dan terus menarikan jari disini... apa yang berlaku dulu..menjadikan ummul yang sekarang..tidak terniat mahu menunjuk-nunjuk atau canang pada semua orang..sekadang ingin berkongsi cerita agar kalian dapat pengajaran dari apa yang kata-kata yang tertulis ini..dengan doa dapat memberi satu titik kesedaran dan dapat membuatkan ummul mahupun kali muhasabah diri...insyaAllah...


dulu waktu zaman sekolah ummul ada terbaca buku perkembangan remaja...hmm mungkin dari kajian atau secara kebetulan..bila ummul teliti betul-betul jalan kehidupan ummul..lebih kurang sama jer..tapi...itu secara umum..dari segi jalan cerita,ujian dan cabaran berbeza....

dulu...ummul selalu menganggap ummul sudah lakukan yang terbaik...cuba menjaga diri..cuba menjaga perhubungan sesama manusia....yer laahh betul kata orang..lumrah manusia...lari macam mana pun terkena jugak diri sendiri...

waktu form 4 ummul mulai kenal dunia...tapi waktu tu terbatas lagi laaa...sekadar menjelajah di alam maya...secara realitinya tetap terperap dirumah...dari situ laa ummul mengenal pelbagai ragam manusia...kononnya  dah menjaga pergaulan..tapi ummul tak sedar..waktu itu ummul belum kuat sepenuhnya..akhirnya ummul terjatuh juga seperti mana setiap remaja mempunyai perasaan sebegitu...hati memberontakk ...aahh !!!!!!!! kenapa nih... aku tak nak !!!! aku tak nakk !!!! kenapa berlaku jugak pada aku !!!! tak suka !!! tak suka !!!! asal aku boleh buat perkara bodoh niihhh !!!!! bila aku nak merdeka ni....

kalau tak silap ummul..start tahun 2009 kut..ummul dapat memerdekakan diri...tidak diganggu oleh sesiapa..dan dapat menepis segala gangguan-gangguan teknikal..heee alhamdulillah...hati pun menjadi tenang...tapi waktu tu still lagi menyalahkan diri..yer laaa ummul dah cuba sedaya upaya...tapi akhirnya jatuh jugak...

hmm tapi sekarang ummul faham..tersangat faham... itu lah lumrah manusia..terutama saat-saaat remaja... ada hikmahnya apa yang telah terjadi..tak kan lahirnya ummul seperti ini sekarang....sesuatu yang ummul merasa syukur sangat-sangat..syukur atas kasih sayang Allah pada diri ini... ialah mungkin jatuh juga perasaan kita..elak macam mana pun terjatuh juga...tapi sesuatu yang amat bermakna...walaupun dah jatuh..tapi Allah tak mengizinkan ummul merasa kasih sayang dengan sesama manusia yang lain jantina (couple) yang tidak sah ....malunya nak cakap..astaghfirullahalazim....sebab nya..sudah jelas perkara itu haram...entah laaa ummul merasa bahagia sangat dan bersyukur sangat...ada beberapa orang yang cuba isi borang...dalam banyak-banyak..mesti terpilih satu jugak kan...bak kata ummul tadi...Allah tidak mengizinkn.....alhamdulillah sehingga saat ini ummul belum pernah merasai nikmat dunia yang satu ini..dan doa ummul supaya ummul tak akan merasai sehingga lah ummul merasa nikmat dunia dengan cara sah yang boleh bawa ker akhirat kelak...ini lah satu petunjuk Allah yang membuatkan ummul tersangat bahagia..terbukti Allah sangat menyayangi ummul..akan ummul jaga baik kasih sayang Allah pada ummul..akan ummul cuba sedaya upaya menjaga diri ini supaya tidak terjatuh ke dalam nikmat dunia.... ya Allah terima kasih atas kasih sayang Mu...terangilah jalan kehidupanku dengan cahaya Mu..dan jadikan lah diri ini dan pembaca teratak ukhaf ini sebagai hamba Mu yang akrab dengan Mu....

bila sahabat-sahabat menceritakan jalan kehidupan dan ujian-ujian yang mereka memperolehi...tidak ummul menghalang..kerana ummul tidak berani...terlalu cetek ilmu di dada ini..tapi apa yang ummul boleh katakan..jaga laa diri kita...apa yang berlaku tangani laahh dengan bijaksana dan apa yang berlaku jadikan penunjuk dan pengajaran untuk kita menjadi lebih kuat sebagai khalifah dimuka bumi ini...

harapnya kalian dapat memahami apa yang cuba ummul sampaikan...ummul tak berani nak menggunakan kata-kata yang lebih terang... malu bangat nihhh..... dengan hati yang terbuka..jari tetap menari kerana dengan satu niat..dengan harapan kita akan dapat sama-sama memperbaiki diri dalam menempuh segala ujian didunia supaya kita dapat mencapai matlamat kita yang asal iaitu sebagai khalifah dimuka bumi ini..apa yang membuatkn ummul terkilan saat ini remaja ramai terjatuh dalam perkara pergaulan...hmm akhirnya terjatuh...ya Allah tiada daya dan upaya yang dapat ummul lakukan..sekadar doa yang dapat ummul hulurkan...kita doa sama-sama yaaa :)


ummul tersangat-sangat bahagia dengan keadaan ummul sekarang..merdeka !!! itulah nikmat yang paling ummul tunggu dari form 4...ummul yang sekarang tidak sama dengan ummul yang dulu..suka suka :)

Thursday, November 18, 2010

ISK ( Ini lah Sejarah Kita) 3

assalamualaikum... salam shahdu :) :) :)


tujuan hidup manusia....matlamat


apakah tujuan kita hidup??


kenapa kita hidup??


dalam hidup ni kita nak apa??




(jawapan yang sering kita dengar...dah Allah bagi kita hidup....laa mestilah laa nak bahagia..nak berjaya..nak capai cita-cita dan impian kita..kan setiap manusia ada impian sendiri..apa daaa...)


sedar tak kita.. melalui persoalan itu ada satu jawapan yang kita jarang memberinya dan sedar akan hakikat sebenarnya....kalau lah jawapan kita macam tu...habis tu apa function atau fungsi adanya hari akhirat..syurga dan neraka?? kalau setakat nak capai cita-cita..nak jadi doktor laa nak jadi saintis laa...nak jadi kaya laaa..semua gelaran dan kekayaan itu boleh bawak mati ker..boleh bawak ke akhirat nanti ker...


hmm astaghfirullahalazim...kita lupa apa tujuan utama kita berada di dunia..dan kita lupa merujuk pada Al Quran..semua nya dah tersirat dalam Al Quran..dalam Al Quran ada tertulis 
" Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.  Aku tidak menghendaki rezeki sedikitpun dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi-Ku makan. Sesungguhnya Allah Dialah Maha Pemberi rezeki Yang Maha kuat kukuh kekuasaanNya" (51:56-58)


Seperti mana yang kita tau..kita ni hamba Allah..jadi sebagai hamba mesti patuh pada tuannya kan...tugas utama kita beribadah kepada Nya dan menuruti segala suruhanNya dan meninggalkan segala larangaNya... cuba kita bayangkan hamba dalam cerita kat TV tu...hmm ya Allah kalau hamba tu tak ikut cakap tuannya..habis lah mesti dia kener seksa...tapi sedar tak Tuan kita juga akan menyeksa kita kalau kita tak taat pada Nya...haaa ya Allah seksa Tuan kita lebih dasyat dari apa yang kita tengok kat TV tu...tapi adakah kita sedar akan perihal itu??


haaa lagi satu tujuan kita dilahirkan di dunia...dalam Al Quran tertulis lagi.. " Dan ingatlah ketika Tuhan mu berfirman kepada malaikat, " sesungguhnya Aku hendak menjadikan seseorang khalifah di bumi"..."


Alaaa..aku tak cukup baik laa haa, ilmu pun tak cukup lagi niihh...belum sampai seru laa nak jadi khalifah..nanti kalau aku dah baik..dah taubat..ko doakan jer laa aku jadi khalifah yaa... hmmm macam pernah ku dengar ayat itu..tapi dimana yaa...hohoo betul tak..banyakkan dialog ni yang kita dengar...laaa dah Allah kata kita dilahirkan untuk jadi khalifah.. baik ker tak baik ker..cukup ilmu ker tak ker..kita tetap kena jadi khalifah...nak jadi khalifah ni bukan macam para pemimpin...tak jadi pemimpin pun boleh jadi khalifah...bukan perlu haiiii sekalian manusia jom kita buat baik..beri ceramah sini sana...bukan itu ajaaa cik adik cik akak cik abang sekalian....apa yang kita buat seharian tu pun dah kira contoh-contoh seorang khalifah..makan, tidooo study dan sebagainya...maksud nya...khalifah ni memastikan manusia terus berada dalam landasan ibadah kepada Allah...macam tadi ...kawan ummul kata...doa dulu sebelum makan...kami pun berdoa.. haaa ajak berdoa tu pun adalah salah satu contoh yang baik macam mana nak jadi khalifah..benda remeh-temeh pun tanpa kita sedar memberi gambaran samaada kita ni berperanan sebagai khalifah ker tidak..pokoknyaa semua perilaku kita laaa...




haaa cup cup...betul ka dalam hidup kita..kita dah jalankan tugas kita sebagai hamba Allah dan khalifah dimuka bumi ini...cuba kita tengok kitaran hidup kita...



haaaa so macam mana nak keluar dari kitarah bodoh nii???

kita mestilah ada matlamat yang jelas dan praktikkan apa yang patut dibuat untuk mencari keredhaan dan keberkatan Allah..so nak dapat semua tu mestilah kita jalankan tugas kita dulukan..baru lah dapat gaji..haa apa tugas kita?? saya tau !!! nak jawab..nak jawab...mestilah laaa menjadi khalifah :) ......... betul-betul :)

haaa perasan tak sesuatu...syyuuuuuu senyap....nak tau tak....kalau laa kita tak sedar akan matlamat utama kita...kalau laa kita sama macam kitaran bodoh tu....sama lah kita macam robot...robot ada otak tak?? haaa tak adakan...tu sebab dipanggil kitaran bodoh....mahluk seperti kita ni laa manusia ada otak..kompem laaa pandai...tapi jaga-jaga..tersalah langkah..tak pasal-pasal macam robot..yer laa robot akan menjalankan tugas yang telah di setting oleh tuannya berulang-ulang kali...sampailah robot tu mati sebab dah rosak....haaa kita pun buat benda yang sama setiap hari ...sampai satu masa..nyawa kita ditarik...sebabtu laaa kita kener jadikan hari ini lebih baik dari semalam berpandukan matlamat utama kita..




contohnya...telur !!! kuning tu sebagai matlamat kita..putih tu pulak...sebagai alat dan cara mencapai matlamat kita..maksud disini...apa yang berada disekeliling kita, semua keadaandan termasuklah bermacam-macam jenis manusia.. semuanya alat untuk kita capai matlamat utama kita...kann..kann


sunnahtullah

Sunnah Allah adalah ketentuan dan peraturan yang digariskan oleh Allah sebagai panduan bagi manusia dalam menjalani kehidupan...merangkumi dua aspek.. sains tulen (guna otak kiri) dan sains sosial (guna otak kanan).. sains tulen ni macam matematik, fizik, kimia...sains sosial pulak macam sejarah, seni dan macam-macam lagi...

Sesungguhnya telah berlalu sebelum kamu sunnah-sunnah Allah; Karena itu berjalanlah kamu di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan (rasul-rasul).  (ayat Al Quran 3:157)

haaa sebabtu laaa kalau kita perasaan kebanyakan orang yang mahir dalam sains tulen dipergunakan oleh orang yang mahir sains sosial...

contohnya sejarah....yang membicarakan perjalanan manusia, perkara-perkara yang berlaku ketika dulu...dan banyak lagi yang telah ditetapkan Allahsebagai pengajaran pada manusia....perasan tak selama ni...kita ditipu hidup-hidup dengan kapitalis barat....dengan zaman mesolitik nya..paliolitik nya..logam nya..laa yang kita belajar kat sekolah dulu....tapi adakah perkara tu benar?? (fikir-fikirkan) sebabtu laa ummul kata...orang yang mahir pada sains tulen ajaa akan ditindas dengan orang yang mahir sains sosial...haaa bab-bab sejarah ni..kita citer dilain posshh..waaaa banyak betul posstt pasal ISK ni...banyak wooooo citer nak dikongsikan ni....tunggu yaaa :)






ISK ( Ini lah Sejarah Kita) 2

assalamualaikum... salam semangat :) :) :)

jom sambung citer....kita citer satu demi satu yerk.. :)

manusia seperti logam



"Manusia seperti logam, terpilihnya mereka semasa jahiliyyah terpilih juga mereka semasa Islam, sekiranya mereka faham" - hadith sahih albukhari

Kalau kita faham akan makna sebenarnya Islam dan kenapa kita dilahirkan di dunia ni walau dimana kita pun kita tetap jadi diri kita...sama lah seperti logam...logam tu kan sifatnya sama...walaupun macam mana bentuk dan rupanya dia tetap logam..contoh nya Umar al Khattab..sebelum atau selepas memeluk Islam dia tetap tegas... tetap pendirian sampaikan dia mencabar orang ketika zaman itu sesiapa yang berani nak menentang dia di jalan Allah padahal waktu itu Islam ditentang hebat...sebelum dia masuk Islam tak ada orang berani tentang dia sehinggakan dia masuk Islam pun tak ada orang berani tentang..

contoh lain...segolongan orang yang belajar ilmu figh di Mesir..bila balik Malaysia tak tutup aurat...segolongan orang yang belajar di UK yang tak belajar ilmu Fiqh bila balik Malaysia tetap tutup aurat.. jadi siapa yang dianggap seperti logam? semestinya laa segolongan orang yang belajar di UK kan? walaupun dia kurang ilmu tapi dia faham apa yang di ajarkan dalam Islam walaupun dia berada di negara barat tetap kekal dengan imej  nya sebagai muslim 


kebaikan bagi mereka yang faham

"Sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya, Dia (Allah) memberikannya kefahaman dalam Ad-Din" - hadith sahih albukhari

"Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam..." (ayat Al-Quran 6:125)


memahami dengan hati


"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai."   (ayat Al-Quran 7:179)

Kita faham guna hati ker akal??? sapa kata hati?? angkat tangang !!! sapa kata akal?? angkat tangang !!!  looloooo penat jer angkat tangan..ummul tak nampak pun... :)

Dari pandangan ummul..ummul pilih hati...ok cuba baca situasi ni..kalau kita baca novel..kita akan menghayati dan memahami jalan cerita nya..tu sebab lah duk baca novel tiba-tiba banjir duk air mata meleleh-leleh...sebabnya segala perasaan kita diberi sepenuhnya dalam cerita tu..macam kita pulak yang berada dalam cerita tu kan...haa perasaan dari mana..dari hatikan?? tu sebab kebiasaannya orang akan mengambik ikhtibar dan mengamalkan perkara yang baik..walaupun diambil dari cerita novel... tapi cuba kalau kita baca buku fizik ker kimia ker ekonomi ker...kita faham apa yang kita baca tapi tak semestinya mempengaruhi hidup kita dan kita akan praktikkan..ini pulak semestinya lah guna akal kan...




haaa nak explain lagi..mehh baca hadith ke 6, hadith 40 An-Nawawi " ketahuilah bahawa dalam jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati"















kita sambung lagi next post...jari dah penat tari..mata dah nak terpejam..hati tetap maintain kobar-kobar nak citer..tunggu yaa :)

Wednesday, November 17, 2010

ISK ( Ini lah Sejarah Kita) 1

assalamualaikum..salam rindu teratak ukhaf :) :) :)

Actually last week lagi dah berkobar-kobar nk menarikan jari disini...tapi tak sempat...ada tugas yang perlu diselesaikan..tak per dah lepas pun nak citer jugak...minggu lepas ummul pi ISK...sebenarnya ni kali ke dua ummul join..kali pertama sekerat program jer join..so mesej yang nak disampaikan tak samai..huhuu tapi kali ni insyaAllah dah sampai..hati pun berkobar-kobar nak capai misi yang baru :)

Oppsss sejarah ??? waduuhh wadduhh...kompem boring...hmm memang kurang minat pun sejarah..tapi..tapii tapi kan..ini sejarah luar biasa bagus...ummul yg tak minat sejarah pun jadi tertarik nak tau pasal sejarah ni..memang besshhh laa....

Ok..ok ummul bagi point-point yang ummul masih ingat...nanti ummul akan explain setiap satu di sini atau catatan seterusnya..hee bagi suspens sikit :)  (konon nak bagi suspens..padahal hati berkobar-kobar nak citer..tapi kepala tengah pening..so  lambat sikit proses refresh input dalam otak ni )


manusia seperti logam
kebaikan bagi mereka yang faham
memahami dengan hati
tujuan hidup manusia
sunnahtullah
matlamat
siapa diri kita?
sejarah kita
peranan kita

Thursday, November 4, 2010

jaga lah hati


assalamualaikum..salam luar biasa mantop :) :) :)



video


Jagalah hati jangan kau kotori
Jagalah hati lentera hidup ini
Jagalah hati jangan kau nodai
Jagalah hati cahaya illahi

Bila hati kian bersih, pikiran pun kian jernih
Semangat hidup kan gigih, prestasi mudah diraih
Namun bila hati busuk, pikiran jahat merasuk
Ahlak kian terpuruk, jadi mahluk terkutuk

Bila hati kian suci, tak ada yang tersakiti
Pribadi menawan hati, ciri mukmin sejati
Namun bila hati keruh, batin selalu gemuruh
Seakan dikejar musuh, dengan Allah kian jauh

Bila hati kian lapang, hidup sempit tetap senang
Walau kesulitan datang, dihadapi dengan tenang
Tapi bila hati sempit, segalanya makin rumit
Seakan hidup terhimpit, lahir batin terasa sakit