Pengunjung Setia

Thursday, November 18, 2010

ISK ( Ini lah Sejarah Kita) 2

assalamualaikum... salam semangat :) :) :)

jom sambung citer....kita citer satu demi satu yerk.. :)

manusia seperti logam



"Manusia seperti logam, terpilihnya mereka semasa jahiliyyah terpilih juga mereka semasa Islam, sekiranya mereka faham" - hadith sahih albukhari

Kalau kita faham akan makna sebenarnya Islam dan kenapa kita dilahirkan di dunia ni walau dimana kita pun kita tetap jadi diri kita...sama lah seperti logam...logam tu kan sifatnya sama...walaupun macam mana bentuk dan rupanya dia tetap logam..contoh nya Umar al Khattab..sebelum atau selepas memeluk Islam dia tetap tegas... tetap pendirian sampaikan dia mencabar orang ketika zaman itu sesiapa yang berani nak menentang dia di jalan Allah padahal waktu itu Islam ditentang hebat...sebelum dia masuk Islam tak ada orang berani tentang dia sehinggakan dia masuk Islam pun tak ada orang berani tentang..

contoh lain...segolongan orang yang belajar ilmu figh di Mesir..bila balik Malaysia tak tutup aurat...segolongan orang yang belajar di UK yang tak belajar ilmu Fiqh bila balik Malaysia tetap tutup aurat.. jadi siapa yang dianggap seperti logam? semestinya laa segolongan orang yang belajar di UK kan? walaupun dia kurang ilmu tapi dia faham apa yang di ajarkan dalam Islam walaupun dia berada di negara barat tetap kekal dengan imej  nya sebagai muslim 


kebaikan bagi mereka yang faham

"Sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya, Dia (Allah) memberikannya kefahaman dalam Ad-Din" - hadith sahih albukhari

"Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam..." (ayat Al-Quran 6:125)


memahami dengan hati


"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai."   (ayat Al-Quran 7:179)

Kita faham guna hati ker akal??? sapa kata hati?? angkat tangang !!! sapa kata akal?? angkat tangang !!!  looloooo penat jer angkat tangan..ummul tak nampak pun... :)

Dari pandangan ummul..ummul pilih hati...ok cuba baca situasi ni..kalau kita baca novel..kita akan menghayati dan memahami jalan cerita nya..tu sebab lah duk baca novel tiba-tiba banjir duk air mata meleleh-leleh...sebabnya segala perasaan kita diberi sepenuhnya dalam cerita tu..macam kita pulak yang berada dalam cerita tu kan...haa perasaan dari mana..dari hatikan?? tu sebab kebiasaannya orang akan mengambik ikhtibar dan mengamalkan perkara yang baik..walaupun diambil dari cerita novel... tapi cuba kalau kita baca buku fizik ker kimia ker ekonomi ker...kita faham apa yang kita baca tapi tak semestinya mempengaruhi hidup kita dan kita akan praktikkan..ini pulak semestinya lah guna akal kan...




haaa nak explain lagi..mehh baca hadith ke 6, hadith 40 An-Nawawi " ketahuilah bahawa dalam jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati"















kita sambung lagi next post...jari dah penat tari..mata dah nak terpejam..hati tetap maintain kobar-kobar nak citer..tunggu yaa :)

No comments: