Pengunjung Setia

Saturday, October 6, 2012

PAHIT DI RASA MANIS DI TELAN

Assalamualaikum.. Salam manis :)

Sedang asyik menyiapkan persediaan program esok pagi, tiba-tiba jari ummul pantas membuka FB seseorang. Walaupun dah banyak kali lihat, belum pernah lagi ummul baca keseluruhan info "about". Kesan nya ummul tergelak sorang-sorang. Terus keluar ayat ini di minda. Rupa-rupa orang yang macam ni yang aku suka. Tersama pulak character nya dengan "someone". Tanpa fikir lebih panjang ummul terus buka FB "someone" yang dah berkurun lamanya tidak ketemu. Ketawa sekali lagi, Erti ketawa hanya ummul yang tau, kerana kesan daripada pahitnya pengalaman membuatkan ummul merasai nikmat kemanisan pada saat ini. Alhamdulillah.. Ummul mempelajari sesuatu yang tidak belajar di sekolah, iaitu erti kehidupan.


Malam yang baru berlalu pergi, ummul habiskan masa melakukan research untuk modul Nashr. Ummul tonton video bagaimana orang putih melahirkan anak. Semasa ummul menonton terasa ummul sendiri yang nak terberanak. Mana tidaknya, kelihatan sangat susah dan sakit seorang wanita yang sedang bertungkus-lumus mengeluarkan seorang bayi. Terus terpancul ayat ini diminda " ya Allah, indahnya cara islam, ummul juga pernah lihat wanita islam bersalin, walaupun pada ketika itu merasai kesakitan yang amat sangat, bidan dan wanita itu begitu tenang dan menggunakan cara yang lembut dan terhormat berbanding orang putih yang perlu terkangkang di dalam kolam air."

Pelajaran pada pagi yang hening ini adalah diri kita perlu meraisai dihargai kerana ada ibu yang sanggup bersusah payah untuk melahirkan kita. Kita juga perlu menghargai nikmat hidup yang Allah hadiahkan dan berilah penghargaan kepada Allah yang mencipta kita dan ibu yang melahirkan kita. Pelajaran seterusnya, hati ini telah Allah pinjamkan pada kita, tanggungjawab kita untuk menguruskannya. Bersihkan hati dengan kasih cinta pada Nya bukan pada orang yang tidak sepatutnya menerima cinta.

Sekian terima kasih atas sharing is caring kita pada pagi ini. Kata-kata terakhir yang menyusuk minda semasa berposting di FB tadi adalah " You are what you think "

No comments: