Pengunjung Setia

Wednesday, August 15, 2012

Syukur itu Relax !

Assalamualaikum, salam relax :)

Duduk sahaja di "seat" kereta, ummul terus bertanya kepada sahabat seorang ni. " Fuza, kenapa fuza terdiam terkaku macam tadi? Kenapa tak tegur si pulan?" Jawapan yang diterima, " Fuza terkedu kak, fuza tak sangka si pulan layan akak macam tu, dengan riak muka macam tu. " Di balas dengan ketawa dari ummul sambil berkata " Akak lagi terkedu bila fuza terdiam macam tu. Akak bayangkan fuza dengan mesra nya menegur si pulan."

Kembali ke rumah, " mak, ummul jumpa si pulan, saja ziarah dia" Terus disambut persoalan ini " Apa riaksi si pulan tu, dia layan ummul macam mana? " Ummul pun cerita apa yang terjadi tadi dan mak berkata " Kalau mak, dah buat baik dengan dia macam-macam, dah contact banyak kali, dah usaha macam-macam, tapi dia macam tu jugak, mak tak kan jumpa dia lagi" Senyuman di sambut oleh ummul " heehhhh selagi kita boleh buat baik dengan orang, kita buatlah, pilihan dia untuk bermusuh, biarkan ajaa.. asalkan kita buat kerja kita"

Apa yang telah berlaku sebenarnya ni? Tak faham laa wahai cik ummul. Oeppss cik ummul saja jer tu start dari tengah :) Hari ni ummul jumpa seseorang, ummul saja datang ziarah. Tak tahu laa nak kata dia buat jahat  dengan ummul tidak jugak, nak kata dia guriskan hati ummul tak jugak. Apa yang boleh di simpulkan adalah apa yang ummul korbankan selama bertahun-tahun ini berakhir dengan perkara yang kurang menyenangkan dan layanan yang kurang menyenangkan. Kemudian ummul datang dalam keadaan ceria dan mesra dan disambut dengan wajah yang hambar. Relax ! I'm OK. Be Happy !

Seorang demi seorang melakukan ummul sebegini. Pergi silih berganti. Tidak kurang juga ramai insan baru yang hadir dalam hidup ummul, ramai yang hebat-hebat membantu dan berkongsi dengan ummul mengenai hebatnya Allah Yang Maha Hebat. Indah sungguh aturan Allah, satu yang pergi seratus yang datang. Pemurah sungguh Allah ini.

Alhamdulillah pelajaran yang bermakna bagi ummul adalah " be relax ! ". Perasaan yang ummul rasa ketika ini adalah puas hati dan tenang dan berbunga-bunga kembang mekar. Sifuu kak Sofiyah berkata setelah diajukan persoalan, apa makna syukur bagi akak? Syukur itu relax ! Ya betul lah, apabila ummul relax dan buat "pandai" je bila di layan sebegitu, ummul rasa happy, tidak tersentuh apatah lagi terguris. Ummul rasa tenang apabila berusaha untuk buat lebih banyak kebaikan apabila di layan sebegitu.

Paling menarik lagi, hari demi hari selepas ujian itu berlaku, ramai sungguh muncul memberi bantuan. Terserlah sifat baik dan hebat setiap seorang. Masing-masing menunjukkan sifat Asmaul Husna Allah itu. Indahnya :) Melihat mereka mengingatkan kita pada Sang Pencipta kita ini.

Ummul juga belajar :


"sabar itu bukan bermakna tidak melakukan apa-apa, tetapi mengambil tempoh bertenang utk memilih tindakan terbaik dengan mengambil kira 'apa kata Allah' ."

Ramai orang berkata pada kita di saat kita di timpa ujian. Sabar... sabar.... sabar... dan ramai yang beranggapan sabar itu adalah berdiam diri dengan tidak lakukan apa-apa hanya sabar. Hakikat yang ummul pelajari adalah sabar ini adalah membuat keputusan dan bertindak dengan keputusan yang terbaik dimana dengan mengambil kira adakah keputusan kita mengikut syariat islam dan "apa kata Allah".

Akhir sekali terima kasih Allah atas segala nikmat ujian yang Engkau berikan. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui, Maha Pemberi. Terima kasih juga kepada ibunda tercinta dan keluarga yang tersayang. Terima kasih juga kepada sahabat usrah seperti Fuza dan in the geng usrah, serta  sahabat Professional Learning Fasilitator yang beratus orang ini, antaranya Sofiyah Satuyah Rasin, Ateh Zuhairi Nopiah & geng Attractive!, Cikgu Azlin, Mohd Rizal Hassan, Aryll MonsterGergasi, Nor Hasdilla, Syukria. Kepada sahabat online Ruzimi Mohamed dan semua list friends FB. Teman yang menemani ummul berjumpa si pulan ketika menyatakan keputusan ummul iaitu Ima Zainuddin.  Akhir sekali kepada semua insan dan mahluk Allah yang pernah berjumpa dan mengenali diri ini. Tq Alikatokk Assaaiimasss :)

Sekiranya Ramadhan ini adalah ramadhan terakhir untuk ummul, ummul minta maaf atas segala khilaf diri ini. Sungguh banyak dosa yang ummul lakukan kepada Allah dan kalian semua. Ummul sangat menghargai kemunculan kalian dalam hidup ummul. Doakan ummul ya, doakan yang baik-baik untuk ummul kerana ummul yakin kalian semua inginkan yang terbaik untuk ummul. Ummul sangat bertuah dilahirkan di muka bumi ini bersama-sama menjalani kehidupan bersama kalian. Kalian itu termasuklah para pembaca :) Keputusan yang telah dibuat selepas ujian ini berlaku, merubah hidup ummul dengan pelbagai lagi warna pelangi yang indah untuk ummul susuri onak liku kehidupan ini. Ummul yakin ini yang terbaik, dan ummul sangat bahagia kerana Allah mengatur kehidupan ummul dengan penuh kreatif dan super hebat ! Wassalam..

No comments: