Pengunjung Setia

Saturday, August 18, 2012

Ramadhan dan Aidilfitri

Assalamualaikum Salam Aidilfitri :)

Malam ini adalah malam terakhir ummul dan kalian semua berada dalam bulan Ramadhan 1433 Hijrah. Pilu sungguh hati ini mengenangkan berakhirnya Ramadhan. Tidak ummul tahu adakah ini Ramadhan terakhir untuk ummul? Sebulan Allah beri masa untuk ummul didik iman, tambah ilmu, tambah amal. Masa yang diberi agak panjang dan amat sedikit amal ibadah yang ummul lakukan. Ya Allah yang Maha Pengampun, ampunkan dosa ku ya Allah, sesungguhnya aku adalah hamba Mu yang paling lemah dan amat sedikit bersyukur.

Ya Allah, adakah ini yang terakhir kali nya aku di muka bumi ini? Adakah hari kematian ku hampir tiba? ya Allah yang Maha Mengetahui, hanya tinggal sehari sahaja untuk ku melewati detik-detik Ramadhan yang bakal pergi, berikan lah aku peluang dan kekuatan untuk beramal ibadah kepada Mu dan ibadah ini adalah ibadah yang terbaik dan Engkau terima untuk aku bawa menghadap Mu. Jauh kan aku dan semua hamba Mu daripada siksaan Mu, berikan peluang untuk kami bertaubat sesungguhnya sebelum kami bertemu dengan Mu dan menerima saat-saat kematian.

Ya Allah sesuatu yang bernilai dalam Ramadhan kali ini adalah merasai nikmat syukur dan redha Mu. Sukar bagi hamba Mu untuk menerima dengan hati riang, tenang dan bersangka baik apabila di uji dengan keburukan orang lain yang dilakukan pada kita. Bukan senang untuk membayangkan kebaikan orang yang melakukan keburukan pada kita. Nikmatnya adalah semakin ramai yang melakukan keburukan pada ummul, semakin ramai orang meninggalkan ummul, semakin banyak kelebihan dan kebaikan mereka yang ummul bayangkan, dan semakin ramai insan-insan hebat dan soleh mendekati diri ummul. Indah islam, manis ukhuwah, cantik hidup ini, Agung Allah Pencipta segala makhluk.

Kita sering mengatakan puasa ini untuk merasa kemiskinan dan kesusahan orang lain. Hakikatnya, di bulan Ramadhan lah, banyak menu makanan yang dihidangkan. Selalu bertandang ke bazar ramadhan hanya semata-mata untuk memborong pelbagai juadah makanan. Nikmatnya Ramdhan kali ini adalah ummul didik hati ini, paksa diri ini supaya berjimat cermat dan kurangkan pembaziran. Mensyukuri dan membayangkan betapa banyak nikmat yang diperolehi walaupun sedang  di uji hanya satu ujian rezeki. Pertama kalinya selama 22 tahun hidup tidak shopping hanya sekali pun. Tiada apa yang perlu dibeli, baju raya pun tidak beli, dan semua barang yang biasa setiap tahun beli pun tidak ummul beli. Ayat ini bukan untuk mendapat simpati atau melihat ummul ini susah, tetapi dengan apa yang berlaku sejak kebelakangan ini membuatkan ummul merasa semua itu tidak penting. Pentingnya adalah membuat persiapan dan melaksanakan segala tugas dan tanggungjawab semasa Ramadhan supaya berakhirnya Ramadhan nanti ummul dapat jadikan ilmu dan ibadah itu untuk mendidik iman supaya meningkat dari hari ke sehari bagaikan graf meningkat tanpa turun. Ummul tercari-cari dan tertanya-tanya persiapan apa lagi yang ummul perlu buat, ibadah apa lagi yang perlu ummul buat supaya Allah menerima ummul sebagai hamba Nya ketika saat-saat perjumpaan bagi menghisab amalan ummul nanti. Sebenarnya ummul amat takut, takut kerana banyak ilmu yang belum diamalkan, banyak amalan ibadah yang belum dilaksanakan. Ummul takut ummul tak sempat melakukan semua itu.

Aidilfiri merupakan hari kemenangan untuk semua umat islam, dan sesungguhnya ummul tidak layak untuk meraikannya. Ummul belum sempurna dalam melakukan ibadah kepadaNya. Disebabkan itu lah ummul tidak melakukan persiapan dan meraikan dengan gembiranya aidilfitri tahun ini. Satu ummul yakin, Allah itu Maha Pengampun Pengasih lagi Penerima taubat, sesungguhnya Allah pasti menerima taubat dan amal hambaNya walaupun sedikit. Tolong kalian semua mendoakan ummul menjadi hamba Nya yang bertaqwa, anak yang solehah dan berjasa kepada ibu bapa dan khalifah yang kaya hati dan hartanya supaya dapat berbakti di jalan lurus Nya.

Terima kasih atas pemberian ikhlas daripada kalian semua, Kemunculan kalian amat ummul hargai. Halalkan segalanya dan mohon ampun dan maaf atas segala khilaf yang ummul telah lakukan. Tiada yang lebih indah melainkan nikmat dapat mempertuhankan Allah S.W.T, lahir sebagai umat Nabi Muhammad S.A.W dan berukhuwah bersama insan yang beragama islam.  Akhir sekali, jika ummul tiada lagi di muka bumi ini, tiada apa yang ummul harapkan hanya doa kalian sahaja dan sering-sering lah baca Al-Fatihah untuk ummul. Post ini di akhiri dengan ucapan alhamdulillah, subhanallah, Allahuakhbar. dan Al Fatihah.


No comments: