Pengunjung Setia

Sunday, February 28, 2010

Cinta Rasulullah SAW

assalamualaikum.... salam shahdu :) :) :) 

Alkisah..
Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbatas memberikan khutbah “wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih Nya. Maka taati dan bertaqwalah kepada Nya”...“Ku wariskn 2 perkara pada kalian, Alquran dan Sunnah ku”...“barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintaiku dan kelak orang-orang yang mencintaiku akan masuk syurga bersama-samaku”

Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata sahabat-sahabat. Abu bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca. Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya. Usman menghela nafas panjang. Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba. “Rasulullah akan meningggalkan kita semua” keluh hati semua sahabat. Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikn tugasnya di dunia. Tanda2 itu semakin kuat.

Ali dan fadhal  dengan cergas menangkap Rasulullah yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Disaat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu.
Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup.Sedang di dalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi alas tidurnya.

Tiba2 dr luar pintu terdengar seorg yg berseru mengucapkn salam.Bolehkah sy masuk? “maaflah, ayahku sedang demam.” Kata Fatimah. Kemudian Fatimah kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah terbuka mata dan bertanya pada Fatimah. Siapakah itu wahai anak ku? “tak tahu lah ayahku, baru sekali ini aku melihatnya”. Lalu Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkn. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. “ketahuilah, dialah yang menghapuskn kenikmatan sementara. Dialah yang memisahkn pertemuan di dunia. Dialah malaikat maut”

Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri, lalu Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian di panggil Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut kekasihnya. “Jibril jelaskan apa hak ku nAnti di hadapan Allah? “pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatangan mu”
Tapi ini ternyata tidak membuatkn Rasulullah lega. Matanya masih penuh kecemasan. “Engkau tidak senang mendengar khabar ini?” “khabarkan kepada ku bagaimana nasib umatku kelak? Jangan kuatir ya Rasul Allah, aku pernah mendengar, Allah berfirman kepada ku “Ku haramkan syurga bagi siapa sahaja, kecuali umat Muhaamad telah berada di dalamnya.”

Detik2 semakin dekat. Saatnya Jibril melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah di tarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. “Jibril betapa sakitnya sakaratul maut ini.” Perlahan rasulullah mengeluh. Fatimah terpejam, Ali disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkn muka. “jijik kah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?"....“siapakah yang sanggup melihat kekasih Allah direnggut ajal”

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahan lagi. Ya Allah !! dasyatnya nian maut ini, timpakan saja semua seksa maut ini kepada ku, Jgn pada umatku.
Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. bibirnya bergetar seakan hendak membisikan sesuatu. Ali segera mendekatkan telinganya, uuussshiikum bis shalati, wa ma malakat aimanukum. Peliharalah solat dan peliharalah orang-orang yang lemah diantaramu. Terdengar tangisan bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutup tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkn telinganya ke bibir rasulullah yang mulai kebiruan.

Ummatii…ummatii..ummatii…

Dan berakhirlah hidup manusia mulia, yang memberi sinaran itu. Allahumma sholli ala Muhammad wa barik wa sallim alaihh...Betapa cintanya Rasulullah pada kita wahai sahabat sekalian...






Adakah kita benar-benar mencintai rasulullah?
Apa buktinya?
Adakah kita ungkap kata sayang pada Rasul?
Adakah dengan masa sesaat kita luangkan masa utk berselawat..
Kita sering ucapkan I love u pada orang yang kita sayang tapi kenapa tidak kita lafazkan selawat pada Rasulullah?
Sallallahu ala Muhammad…sallallahu alaihi wasallam..
Kita jadikan artis mahupun pemimpin negara sebagai roll model…knp tidak Rasulullah menjadi roll model kita?
Saban hari kita baca surat khabar, majalah, tapi kenapa tidak kita baca sirah Rasulullah?

Fikir-fikir kan laah..









1 comment:

SiNaR QaSeH said...

SUBHANALLAH.....

menangis ana baca kisah ini.
syukran ukhti.